søndag den 28. februar 2010

Zigzag over Kina...

Jeg sidder lige nu og bruger hostlets computere til at skrive et laenge ventet indlaeg, nok baade fra min egen men ogsaa fra jeres side...Sofie og jeg befinder os lige nu i Wuhan - jep vi er naaet rigtig langt siden jeg sidst skrev (Guilin er history nu), og nu er der kun 9 dage til at vi skal med flyet tilbage til Danmark (GISP!!!)...der er sket sindssyg mange ting siden jeg sidst skrev (flere skoere oplevelser og flere skoere mennesker) og ja dagens indlaeg er en hurtig (okay den bliver nok alligevel lang) fortaelling om, hvad vi har oplevet de sidste dage siden jeg skrev sidst - Enjoy ^^

"The drunken ride in Guilin and Yangshuo..."
Hvis jeg skulle vaelge mellem Guilin og Yangshuo vil eg helt klart sige at Yangshuo vinder 100% paa naturen og paa de mennesker, der er der. Efter at Sofie og jeg havde 2 varme dage i Guilin (som blev brugt paa afslapning og laenge ventet solbadning i Guilins park - det gaar jo ikke at vi er helt blege naar vi moeder de andre, som kommer fra sol og varme nede sydpaa) blev det lige pludselig mega koldt over natten og lige siden havde vi faktisk ret daarlig ver i Guilin og Yangshuo - paent daarlig timing for den foerste dag med ddarlig vejr havde Soph og eg besluttet at cykle rundt for at finde en gammel by i Guilins naeromraade...jaaaa naeromraade var det saa ikke desvaerre: vi endte med at bruge 6 timer paa cykel i koldt vejr uden at finde den by vi ledte efter, vi var kolde, traette og sultne, og oven i koebet saa var min cykel i stykker (den ene pedal blev ved med at falde af) saa i loebet af vores tur maatte 5 forskellig mennesker proeve at fikse den, og hver gang gik den i stykker igen - MEGA typisk!!!!
Naa men Yangshuo derimod var virkelig great - vi tog et Li River Cruise for at komme dertil, og det var virkelig flot...naturen omkring Yangshuo er virkelig flot: meget anderledes end det vi saa i Tibet, men mere kinesisk synes jeg, med bjergene der skyder op overalt omkring en som paddahatte ^^ virkelig yndigt.
I Yangshuo moedte vi virkelig nogle skoere men great mennesker ^^ baade en pige fra Canada, Sarah, som rejste rundt alene, nogle klatreinstruktoere som vi var til pyjamasparty med (foerste gang jeg er blevet raabt ad paa gaden og inviteret med til fest), nogle amerikanere fra baade Utah og Ohio, som laerte os et nyt drukspil: Beer Pong - skal der spilles en del af naar eg kommer hjem ;p og nogle franskmaend, som levede op til alle de skoere fordomme vi havde om det folkefaerd...hehe saa Yangshuo var great! Vi fik fejret nytaaret, som der blev gjort end del mere ud af end vores vestlige nytaar - kineserne fyrede fyrvaerkeri af og var alle ude paa gaden for at dele hele stemningen med alle andre - faktisk fester de stadig, og der bliver stadig fyret rigtig meget fyrvaerkeri af ^^ det er helt vildt!
Vi tog tilbage til Guilin efter et par dage for at tage toget og bussen mod Lijiang i Yunnan provinsen, hvor vi skulle paa vores lange vandretur i Tiger LEaping Gorge...

"Lugten af Tibet og ordentlig bjergluft!"
Vi ankom til Lijiang helt udmattede efter 28 timer paa farten i tog og bus, men selv naar man er helt udkoert er det virkelig svaert ikke at blive betaget af Lijiangs old town, hvor vi havde besluttet at bo - det var lidt li som at traede ind i den verden, som man hele tiden har set Kina som - med smaa snaevre gader, de roede lamper, som haenger alle steder, og bader gaderne i roedt lys, gadesaelgere over det hele, gamle smaa bygninger og hyggelige haver - ja det er saadan set det der moedte os den aften vi ankom, og saadan var hele vores ophold i Lijiang. Vi brugte dagene paa at vandre rundt i de smaa gader, som man forresten farer fuldstaendig vild i selv med et kort xD og paa ja bare at slappe lidt af :)
Lijiang er faktisk en lidt speciel by, ud over dens gamle by: byen ligger ikke langt fra Tibet og der er en gammel etnisk minoritetsgruppe Naxi, som kommer fra samme gren som Tibetanerne...hehe var ret skoent at vaere inde i meget af det tibetanske igen...baade Soph og jeg har faktisk savnet Tibet lidt - det var virkelig et smukt land, og folkene der var simpelthen saa venlige ^^ haha men Soph savner nok Tibet mest - hoejst sandsynlig paa grund af en vis tibetaner ;p

Efter et par dage i Lijiang tog vi en shuttlebus ud til Tiger Leaping Gorge, som vi skulle vandre igennem paa et par dage :) Det var paa den her tur at vi foerste gang moedte nogle danskere - Anne og Mathias :) maerkeligt at hoere dansk, og endnu mere maerkeligt at skulle taenke over hvad man siger, for man er vant til at kunne snakke om ALT og det kunne vi lige pludselig ikke...bliver maerkeligt at komme hjem, hvor ALLE snakker dansk og forstaar hvad man siger - bliver farligt til at starte med ;p
Naa men selve Tiger Leaping Gorge er 30 km lang, og i bunden af kloeften loeber Yangtze floden - den smukkeste natur jeg har set i mit liv! Ja jeg ved godt at jeg har snakket meget om hvor smuk Tibet var, men naturen i den her kloeft var virkelig virkelig smuk - anderledes end Tibet, men ogsaa lidt det samme (vi befandt os jo i den bjergkaede, som skiller Tibet fra Sydkina. Selve vandreturen foregik paa smaa smalle stier, hvor vi flere gange skulle gaa paa selve klippen, og krydse nogle vandfald og a det var virkelig en vild tur. Det foreste stykke var helt klart det haardeste - vi havde godt vejr paa hele turen, saa vi gik i bagende sol, og paa det foerste stykke skal man igennem noget der heder 24 Bends, som er 24 smaa klippestier, der tilsammen bringer dig op i 2600 meters hoejde. Det var en virkelig haard tur, og Sofie og jeg, som jo havde vores store tasker med, maate leje en hest til at baere vores tasker...var ret heldigt vi gjorde det, for paa det stejle stykke (24 bends) kunne jeg lige pludselig ikke traekke vejret - jeg var rigtig traet og udmattet i forvejen, men det her var noget helt andet - jeg kunne bogstavelig talt ikke faa veret, og maatte ned at side for at falde til ro saa jeg kunne faa luft. Sofie som er astmatiker sagde at det lignede et astmaanfald, men jeg har aldrig haft astma saa jeg er slet ikke sikker paa, hvad det var jeg fik - naa men det var saa her at hesten blev handy, for den kom jeg op at ride paa; ved ikke helt om det helt var nogen go ide for jeg foelte mig meget mere ja bange og naer doeden paa hestens ryg, for den skulle baade baere mig og min taske, samtidig med at den skulle gaa op af de smalle bjergstier, som var fyldt med glatte sten...det var mega skraemmende at sidde paa den mens den blev ved at glide naar den gik - paa et tidsounkt havde den saa meget fart paa opad i et spring op ad en klippe, at Sofie, som gik foran troede den ville ramme ind i hende, at hun skreg og forsoegte at flygt, hvilket resulterede i at hun i stedet faldt paa stien og fik hendes hesteskade som hun siger...
Naa men vi overlevede begge to troeds maerkelige astmaanfald, hesteattack og solskoldninger...og resten af turen forloeb smertefrit og vi var mod alt forventning faktisk faerdig efter kun 2 dages vandren. Ret trist for der var sindssyg flot - ret trist jeg ikke kan uploade billeder, for ville virkelig gerne vise jer, hvor smukt det var...

"It's gonna be a bumpy ride!"
Naeste stop havde vi planlagt skulle vaere Chengdu, men da Lijiang ikke har nogen togstation ventede der os en tur paa 21 timer i bjergene mellem Chengdu og Lijiang...Soph og jeg havde faaet de daarligste pladser i hele busen: oeverst og bagerst i bussen - ikke saerlig smart taget turen i betragtning: da vi koerte i bjergene var vejene SAA daarlige, at bussen den hoppede som bare fanden!!! Vi floej rundt og maatte nogle gange klamre os til de jernhaandtag, som fungere som sengeheste paa vores smaa koejer for ikke at falde ned og hvis vi var uheldige ramme de der jernstaenger...lad os bare sige at det ikke var meget soevn vi fik den nat (omend selve turen var smuk), saa da vi efter 21 lettere pinefulde timer ankom til Chengdu, var vores eneste plan at sove...

"City-dropping"
Vi brugte et par dage i Chengdu paa at vaere kulturelle og se nogle templer, som vi helt har undgaaet efter vores store dosis af templer i Tibet, og ellers paa at vandre rundt i byen - derudover brugte vi ogsaa nogle aftener paa at se DVD som vi har savnet paent meget efter vi har forladt Tianjin og al tv underholdning xD
Vi flyttede os dog hurtigt videre fra Chengdu til Chongqing, hvor vi havde taenkt os at starte vores Yangtze cruise fra, hvor vi saa ville ende i Wuhan...Det blev dog et meget meget meget kort besoeg i Chonqing: saadan ca kun nogle timer, for i stedet for det hostel vi havde taenkt os at tage direkte til endte vi paa et rejsebureau, som ordnede Yangtze cruise og det endte med at vi kom afsted samme dag - jeg ved stadig ikke om det var heldigt eller ej, maaske naermere held i uheld, for vi endte paa en international baad fyldt med kinesere og tyskere!!!! ALT personale talte tysk til os lige meget HVOR MANGE gange vi sagde vi ikke var fra Tyskland, dagsprogrammet var paa tysk og naa ja ALLE tyskerne var gamle pensionister med ringe engelskkundskaber...xD Jep 2 dage i helvede er vidst en passende beskrivelse for den tur. Vi fik dog set de tre store kloefter og de 3 minikloefter plus daemningen - det var dog lidt uheldigt at det var taaget alle dagene saa det var begraenset hvor meget vi kunne se, men naturen var nu alligevel rigtig flot ^^
Saa efter kun 2 dage paa vandet er vi nu allerede i Wuhan xD en del foer planen, da vi ikke skal med flyet fra Wuhan foer den 6 marts, saa nu har Sofiet og eg udvidet vores plan og vil imorgen forsoege at komme med hurtigtoget til Shanghai, hvor vi vil bruge 4 dage ^^ jeg haaber virkelig det lykkeds for jeg vil virkelig gerne se den by, som Kina haaber snart overhaler Hong Kong...
Det er dog ikke sikkert det lykkeds - som jeg skrev tidligere er Spring Festivallen stadig igang, saa der er mange mennesker der rejser lige pt rundt i Kina, saa det kan vaere svaert at faa billetter; vi moedte en fyr fra England og en fyr fra Marokko her idag pa hostlet, og de har ventet 3 dage paa at faa en togbillet til Shanghai, og det er ikke engang det hurtige af dem xD virkelig nedern hvis vi sidder fast her, saa vi krydser fingrer for at vi kan komme afsted imorgen...wish us luck!!! ^^

Nu vil eg smutte i seng - haaber ikke i har knaekket halsen over det lange indlaeg ;p det er jo snart ved at vaere slut, nu hvor vores rejse lagger mod enden: kun 9 dage i Kina tilbage...
I maa hygge er ^^

Godnat!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar