søndag den 22. november 2009

Wŏ shì yīng yŭ de lăo shī


På billedet er jeg i gang med at lære børnene i ad. 1. omkring soveværelset - havde en hovedpude, et lagen og en dyne med for at børnene kunne se tingene in real life. Plus det var fantastisk at kunne lave en seng i klasselokalet og ta en lille lur med børnene ;)

Synes li jeg vil bruge lidt tid i dag på at fortælle jeg lidt om, hvordan kineserne opfatter undervisning af børn, ved at fortælle jer lidt om et spøjst ”møde” vi var til i sidste uge.
I sidste uge, der var vi i Kindergarten nemlig til møde/undersøgelse/konkurrence med alle de kinesiske lærere fra Kindergarten, Baby Class og Beginner Class, hvor vi skulle diskuterer og vurdere de forskellige læreres undervisningsmateriale. Det lyder jo i og for sig tilforladeligt, og vi havde bare forventet, at det ville være stille og roligt, og hvor man sådan fortalte om, hvordan man underviste, og så på den måde kunne fremvise noget materiale. Men men men, endnu engang blev vores små søde formodninger fuldstændig smadret af over-the-top, fnisende, overvældende og chokerende kinesiskhed...De kinesiske lærere var mødt op med nogle helt sindssyge legeting xD forestil jer små laminerede figurer, masser af farver, lyserøde papstativer, og dårligt stavet engelske sætninger og så har i et meget godt billede af hvordan størstedelen af de kinesiske læreres undervisningsmateriale så ud.
Så sad vi ellers der; 8 danske ”lærere” og tænkte sådan set alle sammen ”hva fuck foregår der egentlig her?” Det var virkelig et cirkus – hver af de her fnisende, kvindelige, kinesiske lærere skulle nu op efter tur og fnise, fotograferes med den pågældendes meget overdimensionerede undervisningsmateriale, og derefter fortælle om monstrummet. Den her rutine gentog sig så i 1 hel time…xD sad flere gange og tænkte på at min pause sandelig gik til noget konstruktivt – altid godt at vide at man ikke spilder tiden… Nåh men vi havde da selvfølgelig også to repræsentanter fra danskerlejren: Anne og Lars, som begge havde noget materiale med som de bruger i deres undervisning – det skal nemlig li siges, at alle de meget monstrøse legeting de kinesiske lærere havde lavet, så har vi ikke set dem bruge en sådan én eneste gang sammen med børnene, mens vi har været her. Anne hun ar den første til at præsenterer sine smukke legeting: bestod af et styks papkasse lavet om til altædende monsterhoved. Mega fed idé hvis du spørger mig, for det betød at hun på den måde kunne gentage ord med børnene, for monsteret kunne jo spise alt ;) Smart ikke? ;p Hun havde derudover også en kasse plus en hjemmelavet fiskestang med, hvor man så skulle fange forskellige størrelser fisk – også en ret nice idé. Hehe Lars havde sin mega store terning med, som vi har fundet ud af er multifunktionel: udover at bruge den i undervisningen til at repetere ord med, så bruger han den også som bord, rygsæk, gemmested, snavsetøjskurv, stol og fodskammel – jep der er stort set ikke den ting den terning ikke kan.
Nu går vi så alle og venter spændt på at se hvis monstrøse legeting, som vinder konkurrencen, som det hele viste sig at være. Der er kun én ting at sige til alt det her: TIC (This Is China!)…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar