mandag den 28. september 2009

Den Røde Drage fylder 60 år!

Nu er det snart et godt stykke tid siden jeg sidst har skrevet, og jeg undskylder endnu engang mange gange til dem, der forgæves har været inde på bloggen i søgen efter et nyt indlæg.

Der er sket en masse siden sidst, specielt nu hvor Kinas ”fødselsdag” nærmer sig – det er jo en rund fødselsdag, nu hvor landet bliver 60 år (så venter pensionen ik langt ud i fremtiden måske ;p) og alt er ved at blive gjort klar til den store fest herovre. Her på centeret har der indtil videre været forskellige arrangementer, såsom en stor optræden af børnene, hvor de sang, dansede, spillede musik, lavede aerobic (jep jeg ved godt hvordan det indfald lyder) og kampøvelser – det var faktisk rigtig imponerende, når man tænker på børnenes alder; vil tro at de mindste var ca. 3-4 år og de ældste 10, og just for the record kan jeg sige at enhver dansk gymnastikforening ville få their butt kicked af de her små unger! Har taget en del billeder, og så snart jeg får flickr til at fungerer skal jeg nok lægge dem ud så i kan se dem ^^

Udover at børnene har optrådt, har der også været et lærerarrangement, hvor nogle af lærerne optrådte, og hvor rektor holdt tale. Det var under det her show at vi sådan for første gang til en højtidelighed så, at der blev gjort lidt grin med hele idéen om at lærerne skulle optræde… ret med en chillern stemning, som man desværre sjældent møder hos kineserne, når det drejer sig om sådanne arrangementer og optrædener, Efter showet var alle lærerne inkluderet os ude at spise på en restaurant, der ikke ligger så langt fra centeret – men det betød ikke noget for dem der arrangerede; vi SKULLE køre i bus! Nåh men det var bare en lille detalje jeg li synes skulle med, når jeg nu li havde snakket om kinesernes nogle gange manglende chillern attitude. Tilbage til historien; den her restaurant vi kom på var nu ikke noget specielt i sig selv, men det var her at vi for første gang i al den tid vi har været her, har fået en forårsrulle. Jeg sir jer jeg har længe spekuleret på, om alt det der med forårsrullen overhoved var kinesisk, fordi vi ikke havde set dem hernede – en meget trist tanke i den her verden af ris. Nåh men forårsruller the real chinese way, er en smule anderledes end hvad vi kender hjemmefra. På restauranten kom der først nogle små retter ind på bordet, og det var de her retter, vi så skulle proppe ind i en ”pandekage”, rulle den, og trylle trylle trylle; så havde man li pludselig en forårsrulle ^^ en af de bedste forårsruller jeg nogen sinde har smagt – skal li siges at jeg har spist nok forårsruller på den ene aften end nogensinde før xD Mit behov er stillet indtil videre, så der er pt. ingen cravings efter forårsruller.
Udover at jeg den aften befandt mig i forårsrullernes paradis, så blev der virkelig også drukket igennem til den fest. Altså nu skal det li siges at kineserne ikke er så vant til at drikke, som vi er hjemme i Danmark, for at skære det ud i pap, vil jeg li nævne, at selv jeg ville kunne drikke en kineser under bordet – pænt sad for kineserne. Haha nogle af lærerne, specielt de mandlige, drak virkelig bare igennem, og blev fulde derefter. Kineserne har den her tradition for, at alle bordene til en frimafest, efter tur skal gå til chefens bord, og skåle med ham for firmaets lykke – når jeg så sir skåle betyder det, at man bunder sit glas. Når i kommer til Kina, er der i hvert fald 2 ting i skal vide når i er ude at drikke med kinesere: 1) når kineserne skåler sir de gambai, hvilket bogstaveligt talt betyder at man bunder sit glas (kan både være en fordel og en ulempe, alt efter hvornår på aftenen der skåles) og 2) skåler du med nogle, der er højere rangeret end dig, skal du skåle opad: altså du skåler med toppen af dit glas, mod bunden af den andens glas – det er en måde at vise respekt på.
Nåh men de her kinesere gav den virkelig gas taget i betragtning at det var en søndag det her foregik, og at vi dermed skulle op på arbejde dagen efter xD derfor varede den her ”fest” kun fra kl. 18.30 til 22.00. Et virkelig kort tidsrum, men måske for det bedste når nu der var så mange der blev pænt fulde på den korte tid – de må alle ha haft en dejlig mandag ;p

Ud over de her meget festlige ting, har der dog også været sådan ”mere alvorlige” ting her op til nationaldagen; børnene har hver dag i sidste uge og også i går været i gang med at øve nogle danse og vigtigst af alt, at marchere. De har nemlig her i dag været til en eksamen i alt det de har øvet. Der blev både marcheret i rækker og i forskellige andre formationer, gjort honnør, klappet og danset i bedste marchstil – må sige at det var en meget speciel oplevelse i morges at se alle de her små 4 til 5-årige i militærtøj, marchere til noget kinesisk musik, mens de blev bedømt – de lignede alle en lille flok røde soldater. Det skal faktisk li siges, at Sofies og min kinesiske veninde Cathy, har nævnt for os, at udover at det er velstående kinesere, der har deres børn gående her på Cathay Future, så er forældrene stort set altid forbundet med det kommunistiske parti. Skal ikke kunne sige om det er rigtigt, og jeg kan heller ikke sige, om der foregår lignende ting på andre skoler her i Kina, men synes alligevel det giver rigtig godt mening, sammenhængen taget i betragtning. 2 af de andre piger, Maria (en af dem jeg bor sammen med) og Mette, som begge arbejder i Primary School, har oplevet en sangkonkurrence blandt deres klasser, hvor børnene sang forskellige kinesiske sange (mange af dem handlede om Kina, partiet og Mao), mens de alle bar uniform, og en rødt bånd om halsen, for at indikere at de var medlem af det kommunistiske partis ungdomsafdeling. Det er virkelig kommunisme i børnehøjde, og meget chokerende at se.
Men før det hele bliver meget seriøst og kommer til at handle om undertegnets holdning til Kina, kommunisme og sådan lignende vil jeg lige nævne, at en af de musiknumre, som børnene skulle danse til i dag, var Aqua’s gamle sang ”I’ve been around the world” – der er virkelig noget om snakken, når vi siger at danskerne invaderer Kina ;)

Nu vil jeg smutte ned til musikafdelingen og øve noget klaver ^^ er ved at lære at spille Coldplays nummer Trouble på klaver – bliver godt!!!

Ps. Mig og 7 af de andre på holdet tager til Beijing imorgen, for at opleve den store "fødselsdagsfest" så der kommer ikke nogle nye indlæg før i næste uge. Hyg jer ^^

Ingen kommentarer:

Send en kommentar