mandag den 14. september 2009

Kriseramt

Føler mig i øjeblikket godt nok en smule frustreret over det her undervisningssystem og ja bare undervisningen generelt. Har haft en pænt specielt dag i dag, og jeg vil selvfølgelig gerne fortælle jer om den, men li pt. har jeg mere brug for at fortælle om ”de dårlige ting”. I dag har jeg slet ikke undervist i min ad. 1 klasse; den første time gik nemlig med en mandagsceremoni, hvor alle børnene skulle være med til at hejse det kinesiske flag xD jep den ceremoni tog li 1 time og 45 min. Lidt stenern når man har forberedt sig på undervisningen en søndag aften med efterdønningerne af dagens tømmermænd – indrømmet om mandagen plejer jeg også at skule have børnene om eftermiddagen fra kl. 2-3, men dag børnene først står op kl. 2.30 og derefter skal spise og pigerne skal have ordnet deres hår, er den time faktisk færdig, Det skal så også nævnes at hele den sidste time diskuterede de to kinesiske lærere meget højlydt deres meninger omkring det at jeg ikke fik undervist den dag, og at de nu fremover ville blive nødt til at vække børnene tidligere. Og under hele den diskussion sad børnene bare og gloede på mig hver gang de kinesiske lærere nævnte mit navn. En lettere ubehagelig oplevelse når man ikke forstår hvad de siger udover ens navn, og når dette så bliver nævnt i en lettere ophidset samtale. Yep I let it get to me…

I min ad. 2 fik jeg faktisk slet ikke lov til at undervise i den første time. Da jeg kom ind til klassen kvart i 10 havde de matematik som de plejede, men da min time sådan normalt ville begynde (er omkring kl. 10) der skulle børnene li pludselig have kinesisk undervisning med en kinesisk lærer fra Primary School. Det var som sådan fint nok; jeg sad og kiggede på mens jeg skulle passe på klassens damp-barn, noget jeg har gjort før og som sådan ikke har det store imod da han egentlig er en meget fin dreng ☺ Jeg fik dog ikke lov til at blive inde i klassen for at kigge på i særlig lang tid, før den kinesiske lærer som hører til min klasse kom og hentede mig ud, for den kinesiske lærer fra Primary School kunne ikke li når der var en fremmed lærer, som kiggede på mens hun underviste xD jep pænt mærkeligt ikk? Nå men jeg havde stadig forhåbninger om at skulle undervise, for den kinesiske Primary School lærer forlod snart klassen, desværre bare for at blive erstattet af en ny! Så jeg fik altså ikke lov til at undervise den morgen. Til gengæld fik jeg lov til at undervise om eftermiddagen. Desværre forgik det li efter at klassen kinesiske engelsklærer havde givet dem undervisning. Se det er nu at det mest frustrerende li som kommer frem; jeg føler en kinesisk engelsk bog, der hedder Cathay Future English book, hvilket jeg fortalte den kinesiske lærer da hun spurgte. Men det viser sig så at hun også har valgt at føle den fordømte bog, hvilket nu har ført til at hun er kommet længere i bogen end mig, fordi hun ikke går i dybden med de forskellige ting. Altså hvis hun alligevel har tænkt sig at lære børnene de samme ting som mig, så kan jeg ærlig talt ikke se meningen med at jeg er der. Det hjælper mig heller ikke li frem, når jeg så bare ender med at gentage de ting som deres kinesiske engelsklærer lære dem. Det giver da overhoved ingen mening, og må sige at jeg følte mig ja total overflødig og til grin da jeg sad og så på mens hun underviste. En situation jeg virkelig håber jeg ikke ender i igen.
Derudover skal det også siges at jeg har valgt at holde en pause fra bogen for at lærer de her ”advanced” børn om alfabetet, som de dog godt kan sige, men som de ikke ved hvad de skal bruge til, og hvor de ikke engang ved at an apple begins with an a xD stenern… Problemet bliver så bare det, at børnene synes det er kedeligt at de skal lærer om alfabetet igen, hvilket fører til at de er meget urolige. Det at jeg forsøgte mig med konkurrencer og lege hjalp ikke en skid og for at være ærlig så ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at få de her børn interesseret i det engelske alfabet, som de er nødt til både at forstå og lære. Det gør det så også bare endnu mere frustrerende at børnene bare ikke vil tie stille og høre efter. Indrømmet de er kun 5 år, men det er nu stadig frustrerende når man forsøger at undervise en bunke larmende børn med to kinesiske lærere åndende en i nakken. Man kan så sige at jeg kunne prøve den kinesiske lærers metode med at sige ”1, 2, 3 look at me”, men det har jeg faktisk prøvet og det virker ikke, for børnene synes bare det er sjovt når jeg står der og klapper og prøver at få ro. At sige til dem at de skal være stille virker heller ikke. At prøve at være sjov og prøve at få dem til at være stille den vej igennem virker heller ikke, og ja jeg har ikke på nogen måde tænkt mig at gå over til mine kinesiske læreres metode og daske (slå)til børnene for at få dem til at tie stille. Suk det er bare frustrerende på alle måder altså. Hvis i har nogen gode råd til undervisningen og til hvordan jeg skal få de her børn til at tie stille vil jeg virkelig stte stor pris på det, hvis i gad skrive til mig ☺

Nå men nu blev det sQ et meget downern indlæg, men ja de kommer altså en gang imellem. Heldigvis har der også været gode ting ved dagen, men dem må i vente med at høre om til i morgen, hvor larmende børn, frustrerende lærere og en go del ydmygelse ikke li fylder billedet ud xD

Ingen kommentarer:

Send en kommentar