søndag den 23. august 2009

Kulturchok!!

Selvom de indtryk jeg har fået af Kina indtil videre har været positive, omend overraskende, må jeg sige, at jeg for første gang igår blev temmelig chokeret, på den dårlige måde. Vi havde været med vores tredje kontaktperson Ella ude og se Tianjins cultural street, hvilket havde været meget spændende. På vejen hjem oplever vi dog at se en far stå og sparke til sin lille datter (hun må have været omkring de 6 år). Det var simpelthen så chokerende. Han havde sparket hende så hårdt i maven at hun faldt, hvorefter han blev ved med at sparke hende i ryggen. Jeg har aldrig i mit liv oplevet noget lignende. Vi var alle ekstremt rystede over episoden, og det hjalp ikke lige frem at vide, at forældre har ret til at behandle deres børn på hvilken som helst måde de har lyst til; altså de må sparke og slå så meget de vil.
Efter episoden kom vi alle til at frygte, at vi ville opleve lignende eller noget mindre vold over for børn fra lærernes side her på centeret. Dog har vi fået at vide fra Jørgen og Xiaolong hjemmefra, at sådan vold heldigvis forekommer. Det eneste vi kan risikerer at komme til at se, er at lærerne kan være meget hårde overfor børnene på en sådan måde, at det vil virke forkert i vores øjne. Desværre er det normalt i Kina, og det eneste vi i realiteten kan gøre ved det, er ved ikke selv at gøre det. VI håber selvfølgelig alle at vi på intet tidspunkt kommer til at opleve sådan noget i Kina igen, men indtil videre kan vi jo kun håbe at vi ikke kommer til at se det, for desværre ved vi at det foregår.

2 kommentarer:

  1. Ej Sarah dog. SE , HVAD SAGDE JEG ! Kina er et farligt land - kan du SÅ komme tilbage og det kan kun gå for langsomt!! ;) Når du kommer hjem er du jo totalt hærdet af alt det vold, det går bare ikke! Og hvis du endelig beslutter dig for at blive, så skal du passe på dig selv så godt du kan og vide at jeg savner dig utrolig meget .. Følger med hver dag- selvom du måske ikke lige skriver, så bliver den altså tjekket ud - fra top til tå ;) ..
    Møs Isa. <3

    SvarSlet
  2. Hej Sarah
    Mener ikke at være så forhændet, at kunne skrive - jeg citeret dig - "at sådan vold heldigvis forekommer". - Sådan vold forekommer heldigvis IKKE på Cathay Future, og heller ikke i Kina almindelighed. Tværtimod har Kina en etbarnspolitik, der har gjort de små poder til familiens guldklumper, en kapital man passer rigtig godt på. (Måske endda lidt for godt, i retning af overbeskyttet) Prøv f.eks. at læse den her artikler, skrevet af en dansker. Der er flere nyancer.
    http://www.chinalink.dk/chengdu/superelever.htm
    Kærlig hilsen
    Jørgen og Xiaolong

    SvarSlet