mandag den 31. august 2009

Starbuck's memories vol. 2

Haha endnu engang må jeg sige at jeg er overrasket over "the chinese way"; for det første fordi nettet stadig ikke virker, og gud ved hvornår det kommer til at virke igen - Becky hun har fortalt os at der er noget galt med kablerne, så ingen ved, hvornår nettet er tilbage. Hehe så jeg har bare ét spørgsmål: hvor tror i li jeg sidder nu og drikker en dejlig dobbelt expresso? ;) svært spørgsmål ikk?
Jeg må sige at sidste indlæg, efter en gennemlæsning fra min side, godt nok er en smule rodet, hvilket jeg vil prøve ikke at lade ske igen. Det, der var hovedemnet i det indlæg, var Kathrines og min oplevelse både under og efter hot pot, hvilket jeg ikke har tænkt mig at gå mere i dybden med. Den ting som Kathrine ikke fik skrevet færdig før jeg overtog igen, og hurtigt måtte lave en afslutning, var, at alle drengene plus mine og Anna-Kristinas roomies havde valgt at tage til Beijing den weekend, fra fredag til søndag. Personligt følte jeg ligesom Kathrine, at det var lidt for hurtigt at tage til Beijing efter kun én uges ophold i Tianjin. Jeg kender knapt nok byen endnu og jeg skal jo være her et halvt år, så li pt. har jeg ikke travlt :) Men selvfølgelig anderkender jeg, at man kan have forskellige meninger om den sag. Hvis i gerne vil læse om de andres tur til Beijing, kan jeg anbefale Kristines blog: www.kristineikina.blogspot.com hvor hun har skrevet om turen, men hvor hun ligesom mig også skriver om sine oplevelser og indtryk i Kina ^^ Enjoy!

Nå men videre til det jeg egentlig gerne ville bruge det her indlæg til at snakke om; idag har vi været i babyclass, beginners' class, kindergarten, pree-school og primary-school sammen med Becky. Her har vi set lokalerne og mødt de lærere, som har de forskellige klasser. Den første ting jeg vil sige om de indtryk jeg har fået af alle disse forskellige klasser er, at de har en meget anderledes måde at gøre det på. Dette kommer nok ikke som nogen overraskelse for nogen, men forskellen er så markant og stor, at det virkelig er overvældende. Specielt babyclass, beginners' class og kindergarten er meget specielle. Her har man indrettet det sådan, at hver klasse har deres specielle lokale de altid opholder sig i, og dette lokale har så et tema. Sådan et tema kan være Hello Kitty, Svampebob Firkant, Andersine og Anders And, forksellige kinesiske byer, porcelæn og andre mærkværdige ting - i kan vel næsten regne ud, hvor overraskede vi alle blev (for drengenes vedkommende også meget chokeret, og nærmest skræmt) når vi trådte ind i et helt pink lokale fyldt med Hello Kitty og al muligt legetøj. Åh jo det er gode børneforhold i den kinesiske verden.
I primary og pree-school er det imidlertid fuldstændig anderledes; her er alle lokalerne ens, og de er meget bare. Der er reelt bare de normale ting, som der plejer at være inde i et klasselokale, bortset fra sponsorgaverne, de små enmands skolepulte og det lille vindue, hvor lærere og forældre kan stå bag, og observere undervisningen, uden at man kan se det inde fra klasselokalet (i bedste csi-stil i deres forhørslokaler). En lille sidebemærkning til hele "overvågningssystemet" skal det lige siges, at der både i babyclass, beginners' class og kindergarten er installeret webcamera som optager vores undervisning, sådan så lærere og forældre kan se det inde på internettet - pænt skræmmende ikk?! En endnu mere "skræmmende" ting er at jeg skal ned i kindergarten xD hahaha yes sir jeg skal ned og lege med 5-6 årige børn det næste halve år, mens jeg forsøger at lære dem engelsk. Jeg må nu sige at jeg er pænt optimistisk og positivt stemt, og jeg er sikker på det nok skal blive godt og udfordrende, selvom det er mindre børn, jeg har med at gøre.
Der har dog været flere fra mit hold, som har været lettere negative omkring hele det her system, specielt fordi størstedelen af os skal være i kindergarten. Lige nu ser det ud til, at det kun er Kathrine (pree-school), Mette og Maria (begge primary school), som ikke skal undervise i kindergarten. Heldigt for dem kan man vel sige, men selvom de negative bølger herovre har været pææænt heftige, så må jeg sige, at det er svært at afgøre, hvad der sådan er "det bedste" at få, da ingen af os har observeret undervisningen eller selv skullet undervise. Min filosofi (og også min mors ;) ) er, at man bare skal tage det som en oplevelse og prøve at få det bedste ud af situationen - som udtalt af en rigtig optimist ^^ Dog siger jeg ikke at man skal affinde sig med en situation, som er af h til, men man skal alligevel ikke dømme for hurtigt :) Nå nu går jeg vist helt i selvsving over det såh let's move on!
Imorgen skal vi observe reel undervisning, når børnene i babyclass, beginners' class, kindergarten og pree-school begynder i skole - tror først at det er efter imorgen at det reelle indtryk af, hvad det er jeg skal lave virkelig kommer til udtryk :) men lad os nu se. Jeg glæder mig i hvert fald til at møde børnene. Alle de børn vi har set hernede har været virkelig cute, så det bliver great er jeg sikker på ^^
En anden lille side bemærkning er, at mig og nogle af de andre (mest drengene ser det ud til) har valgt, at vi vil til at begynde at dyrke kungfu ;) pænt sejt ikk...hehe... vi har fået at vide at der på centeret, ud over almindelig undervisning, også er undervisning i kungfu, kalligrafi, musik, dans, idræt og meget mere :) Og det bedste af det hele er, at vi er meget velkomne til at være med som elever, eller undervisere, hvis vi kan noget specielt såsom spille på et instrument.
Det bliver desværre det sidste for den her gang, og jah hvem ved hvornår jeg får skrevet igen, for som jeg har sagt tidligere, er der bare intet net på centeret. Heldigvis har vi starbucks, som altid har sent åbent, og hvor der er gratis internet, så næste gang bliver måske også et "starbucks memory" ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar